26 | 07 | 2017

9. klasside õpilaste õppekäik Kohtla Kaevandusparki


KIK-i ülekoolilise projekti „Õpime õppekäikudel“ raames oli viiekümnel üheksandate klasside õpilasel

võimalus külastada Kohtla Kaevanduspargis Eesti Kaevandusmuuseumi, teha läbi seiklusmatk ja

saada osa karjäärisafarist. Õppekäigud toimusid 15. ja 16. septembril 2016.

Allmaamuuseumi minnes panime pähe kiivrid, selga kaevurikuued ja laskusime 8 m allapoole

kaevanduskäikudesse. Saime ettekujutuse kaevurite rasketest töötingimustest niisketes ja pimedates

oludes ja rohket informatsiooni põlevkivi kaevandamise ajaloo ja tööstuse tagajärgede kohta

kohalikule elule ja keskkonnale. Meile tutvustati erinevaid kaevurite tööpaiku, tehnikat ja

kaevandustehnoloogiaid. Sõitsime maa-aluse rongiga ja kaevuritele kohaselt sõime maa all ka

kaevurilõunat.

Seiklusmatka läbimisel oli meie ülesandeks kaardi järgi orienteerumine vanas Kohtla karjääris ja

meeskonnatöö ülesannete lahendamine. Aaret me küll ei leidnudki, küll aga saime teada nii mõndagi

väärtuslikku kaaslaste kohta. Kindlasti on vaja harjutada kaardi lugemist orienteerumisel!

Kui kogu grupp oli edukalt parvega veetakistuse ületanud, olid ka vahepeal kogunenud murepilved

kui peoga pühitud ja olime valmis järgmiseks seikluseks.

Iseäranis eredalt jääb meelde karjäärisafaril nähtu ja kogetu. Raskestiläbitaval maastikul kihutades

avanesid vilksamisi lummavad vaated karjäärikanjonitele, metsadele ja paekiviväljadele.

Vahepeatustes oli võimalik maastikku pikemalt imetleda, teejuhile küsimusi esitada ja kuulda fakte

energeetika ja keskkonna kohta.

Õpilaste arvamused Kohtla Kavanduspargi õppekäigust:

* Karjäär oli väga ilus. Kaevandus nägi võimas välja. Rongisõit oli kahtlemata huvitav kogemus. Mulle meeldis,

et need vanad masinad olid seal töökorras.

* Õppekäik oli tore. Ilmselgelt peab õppima kaardi järgi orienteerumist, sellega me hakkama ei saanud.

Safarisõitu sooviks kindlasti korrata.

* Vaade karjäärile oli imeline, vesi imeilusat värvi. Kohati sõitis auto konarlikes kohtades nii kiiresti ja meil oli

väga lõbus.

* Ekskursioon oli üllatavalt tore. Eriti vahva oli nn töömeeste rongisõit. Õppisime üsna palju uusi fakte.

Sarnasele väljasõidule läheksin meeleldi veel.

* Need elamused jäävad meelde!

3. b ja 3. c klassi õpilased käisid õppekäigul Energia avastuskeskuses ja Kalevi kommivabrikus

6. aprillil käisid 3. b ja 3. c klassi õpilased õppekäigul Energia avastuskeskuses ja Kalevi kommivabrikus.

Hommikul kogunesime parklas ja hakkasime bussiga sõitma. Lõpuks jõudsime Tallinnasse ja läksime Energia avastuskeskusesse. Seal tuli meile rääkima ja maja tutvustama giid. Vahepeal  saime natuke vaba aega. Vabal ajal saime proovida olla toonekurg, tigu vihmauss, mesilase laps ja ämblik. Siis läksime töötuppa „Looduse arhitektid“, kus joonistasime seemne kasvamist ja panime kokku pulkadest kujukesi ja mustreid, mida võib leida loodusest. Pärast seda läksime kuuli juurde, mis andis staatilist elektrit. Alguses tundus see hirmus, aga proovisin ka. Juuksed tõusid päris püsti ja see oli vahva. Siis anti umbes tund aega niisama teisi eksponaate vaadata. Seal oli palju huvitavaid asju, näiteks kui rääkida torudesse, tuli igast torust erinevaid hääli. Seal oli ka peeglilabürint ja laserharf. Pärast saime midagi endale osta mälestuseks ja ka kohvikust väikese ampsu.

Peale energiakeskust sõitsime Kalevi kommivabrikusse. Kalevis võttis meid vastu giid Otto Kubo. Pidime selga panema kitlid, jalga kilesussid ja pähe kaitsemütsikesed, õpetajad ja vanemad pidid oma sõrmustatud kätte kummikinda panema.

Otto Kubo rääkis meile, kuidas valmistatakse šokolaadi: „Šokolaadi tehakse kakaost, kakaod saadakse aga kakaoubadest. Meie saame kakaod Ghanast. Seal lõigatakse viljad puu küljest ära, naised viivad oad korvidega teise kohta, kus siis lõigatakse need pooleks ja võetakse sisu välja. Sisu kuivatatakse päeval päikese käes ja öösel lükatakse varju alla, et need niiskust ei saaks.“

Kakaoubadest kõike teada saanud, räägiti meile Kalevi ajaloost. Selgus, et Kalevil on olnud mitu nime ja mitu asukohta. Meile näidati ka vanu ajaloolisi martsipanivorme ning tutvustati ka natuke martsipani ajalugu. Lõpuks läksime ka vabrikusse, kuid enne seda vaatasime laoruumi, kus oli 1000 tonni maiustusi. Vabrikus nägime, kuidas pakendati komme, kuidas neid siis pakki pandi ja ka kasti pandi. Igas vabrikuruumis tundsime me isuäratavat kommilõhna, mis tegi meile kohe suure kommiisu. Kommiisu sai meil ka täidetud, kuna peale vabrikus ja laoruumis käimist anti meile Kalevi nii uuemaid kui ka vanu häid komme maitsta.

Kokkuvõtte kirjutasid 3.c klassi õpilased Mia Jasson ja Kristella Kärner

7. b klassi õpilaste rabamatk

25. septembril käisid 7. b klassi õpilased õppekäigul Sooma rahvuspargis.
Õppekäik toimus KIK-i projekti raames
.

3. klasside õpilaste õppekäik Palamusele

24. septembril käisid kolmandate klasside õpilased õppekäigul Palemusel. Õppekäik toimus KIK-i projekti raames.
Külastati Palamuse muuseumi, kus läbiti koos giidiga Palamuse loodus- ja kultuuriloolise õpperada ning muuseumis toimus "Vanaaja koolitund". Tunnis lugesid õpilased vanaaja tähtedega, laulsid ja rehkendasid ning lõpuks kirjutasid endale sule ja tindiga koolitunnistuse. Nii mõnelgi tunnistusel ilutses palju tindiplekke.
Edasi sõideti Elistverre. Seal jalutati loomapargis ning tutvuti seal elavate loomadega ja täideti töölehte teemal "Loomalapsed". Loomad ja loomalapsed pakkusid õpilastele suurt huvi hoolimata jahedast ilmast.
Pärast meisterdati programmi "Meisterdamine prügist " raames endale käsitööpurk. Meisterdamine oli väga lõbus. 
 

1. klasside õpilaste õppekäik

Reedel, 26. septembril, käisid esimeste klasside õpilased õppekäigul Väätsa Prügilas.

Kohapeal olid giidiks Heiki Hansar ja Kalev Aun, kes tutvustasid meile prügila tööd ja rääkisid kõik olulise selgeks. 

Õpilased mõistsid, et majapidamisjäätmete sorteerimine on vajalik. Nii saab igaüks anda oma panuse keskkonnasõbralikku eluviisi.